Monday, October 26, 2009

Yahhuu...Dah Berjaya Masak Nasi Dagang

Sangat hepi bila akhirnya berjaya masak masakan 'exotic' negeri Kelate...Nasi Dagang...Actually dah dekat sebulan dah masak ni, cuma tak sempat nak update jer...Yang happy sangat sebab bukan senang nak masak menu 'exotic' ni, berpeluh2 jugak la dibuatnya...maklumla proses nya makan masa yang lama..nak kukus nasi bejam-jam...masak lauk dia lagik...Bila dah masak banyak2 tu, terpikir plak sapa yang nak makan..selain kami anak-branak..Sib baik la teringat kat anak buah kesayangan, Abe & kawan2 dia...suh la diorang datang makan...& surprisingly...nasi dagang 2 kilo habis!!!diorang memang hantu nasi dagang rupanya!!! & agaknya sebab sedap la kot masing2 tambah berpinggan2...Sape2 yang rase teringin nak makan nasi dagang, jemputla datang ke rumah...:)

Nasi sedang di kukus...



Masak Gulainya Pulak...



Dengan Lauk-lauk Sampingan...



Ready Untuk Dimakan...

Saturday, October 24, 2009

Puteriku Sayang



Aduhai puteriku sayang
Aduhai puteriku sayang
Puteriku sayang

Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan
Bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Di sebalik bersih wajahmu
Di sebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malumu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasanmu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang
Kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Aduhai puteriku sayang
Kau bunga kebanggaan
Aduhai puteriku sayang
Kau bunga idaman


Sunday, October 18, 2009

My EMBA8 Frenz

Introducing...my EMBA8 friends....Altogether kami ada 19 orang...Actually last Sem ada 20, tapi sorang dah quit:(...Untuk subject terakhir semester ni pulak, our class rep,Mr Zahar terpaksa drop subject coz dia nak ke Mekah....Didoakan moga En Zahar mendapat Haji Mabrur...Aamiinn..& Jangan lupa doakan kita semua bejaya bersama-sama..

Gambar ni was taken by Azizi. Memang bestlah kelas EMBA8 kami ni..sume satu kepala & yang pasti...sume muda2 remaja lagik...yang dah agak veteran pun terasa muda..hehehe


Duduk dari kiri: Kak Noorliza, Nuruliza, Azila, Mona, Dr. Rokiah, CT, Maniza & Amrina
Berdiri dari kiri: Shafie, En. Zahar, Syed, Azizi, Kak Nik, Afiza, Wan, Amin & Ismail. Tiada dalam gambar: Naim, Ikhwan & Azman

Saturday, October 17, 2009

Specially Dedicated To My Little Princess Nur Hana Alesya...Happy 2nd Birthday Baby!!!

Harini, genapla umur Hana 2 tahun...serentak dgn deepavali la pulak...hehehe..Tak complete blog ni kalo takde special entry untuk baby manja ku Nur Hana Alesya Bt Mohd Rahmat. Dilahirkan pada 17 Oktober 2007, bersamaan 5 Syawal 1428H, jam 10.02 malam, juga di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Sama seperti kakak, pengalaman mengandung dan melahirkan Hana adalah sangat indah...Tapi macam biasala, husband memang jauh jugak sepanjang pregnantkan Hana. Masa tu aku kat KL, tinggal dengan kakak..manakala hubby plak kena balik bertugas di Lumut, Perak.
Si adik ni pun sama jugak dengan kakak, dilahirkan lewat daripada EDD..Kalo ikutkan, EDD nya adalah pada 12 Oktober 2007, iaitu sehari b4 1 Syawal...Kalau ditakdirkan bersalin awal, aku plan nak deliver kat Hospital Naluri, Wangsa Maju. Tunggu punya tunggu, takde apa2 tanda pun...So, 1 week b4 EDD aku pun balik kampung la...Suspen jugak kalo2 bsalin awal tak bleh la makan macam2 masa raya...Dah sampai di KB, terus la buat appointment dengan Dr pakar di HUSM..kali ni nak amik package bersalin dengan specialist...sebab company sponsor RM1500 utk normal delivery. Yang menariknya, package HUSM sangat murah kalo nak compare dengan private hospital yang lain, & of course equipmentnya memang complete...Masa 1st appointment dengan specialist tu 2 hari b4 raya. So, Dr tu kata, kalau takda apa2 sign, just datang seminggu lagi..maksudnya hari raya kelima la. Pada masa yang sama, kakak aku telah selamat deliver baby boy pada 8 Oktober (EDD nya 11 Oktober)..
So aku pun sempat la sambut Hari Raya dengan meriahnya...Pada 17 Oktober tu, macam biasa, takda apa2 tanda pun macam nak deliver hari tu...Ingat lagi, pagi tu aku siap basuh kain sampai 2 kali mesin, pastu jemur kain macam biasa, memandangkan appointment dgn Dr tu belah petang. Dalam pukul 3.30 petang, bertolak la kami 3 beranak (aku, hubby & Huda) ke HUSM...tak expect langsung dh dekat nak bsalin...Tunggu Dr dah kul 4++ baru jumpa...Checkup macam biasa...scan baby sehat...Dr tanya ada contraction tak, aku cakap biasa2 aje...tak kuat pun...B4 kuar dari bilik Dr, aku sempat tanya dia..baby macam kurang aktif tu kira normal ker....So Dr kata takper kalo gitu buat ECG terus lah...So proceed la buat ECG...Skali Dr. tu kata nampak macam ada contraction yang agak kerap...Aku cakap memang ada tp tak sakit pon, hehehe..siap bleh gelak2 lagik...So Dr kata takper dia nak check dilation la plak....Skali check..mak aih, dah 3 dekat 4 cm!!! And aku tak rase sakit pon...Masa tu dah kul 5++, so Dr tanya nak terus masuk labor room ke nak balik dlu...Kalo nak balik dia kata make sure datang selewat2 nya pukul 7...Aku pun decide nak balik umah kakak jap, kat sebelah HUSM jer...Sib baik la beg sume dh standby dalam keta...Balik umah kakak untuk makan & tukar 'uniform' jer la...& tinggal Huda kat situ sehelai sepinggang...kemudian baru la abang aku hantar baju & susu dia ke rumah kakak aku...sian Huda...Kul 7, terusla ke Labor Room...Dr check dah 5 cm...terus la dia pecahkan ketuban...still rase mild contraction...kira boleh tahan la sakitnya, tak perlu epidural pun...Dr. jangka pukul 12 kot baru deliver...dekat2 kul 10 tu rase mcm dh nak kuar sgt dah baby...kira okla sebab dah ada experience...akhirnya jam 10.02 malam lahir la Hana ke dunia... Alhamdulillah...kuar je masa Dr. letak dia atas perut, dia dah bukak mata pun..nak tengok Mama agaknya...& rambut dia yg basah tu nampak kerintingnya..hehehe...

Gambar Hana 2 jam selepas dilahirkan



Gambar semasa sambutan 1st birthday dan open house last year



Menjaga Hana sama jugak macam Huda, tak banyak masalah...cuma adik ni lagi terlebih manjaanya...& Alhamdulillah, sehingga umur dia 2 tahun ni, dia masih lagi breastfeeding..Memang khasiat susu ibu ni tiada tandingan..buktinya kedua-dua puteriku ini memang jarang sakit, brain development mereka pun lebih cepat compare to kanak-kanak sebaya dan mereka juga mudah dijaga, maksudnya mudah mendengar kata....so to those ibu2 kat luar tu, selagi boleh...berilah yang terbaik untuk anak2 anda!!! Allah dah anugerahkan kita sebagai ibu dengan anugerah yang sangat bernilai, jadi jangan sia-siakannya...Ni ada la pics Hana dari kecik sampai skang...masa deliver tu takda gambar sebab tak prepare untuk bersalin, so camera pun tak bawak..in fact hp aku & hubby pun abis betri sampai terpaksa call family guna hp Dr. untuk bagitau dah besalin..Malam tadi Kak Rena & anak2 dah datang umah bawak birthday cake untuk Hana...TQ K.Rena, Faiz, Fariz & Farhan!!!. Semoga Hana membesar menjadi anak yang solehah, berjaya dunia & akhirat.

Gambar malam tadi, bersama kek birthday hadiah daripada auntie Arena & Anak2



Gambar terkini siang tadi..posing 2 years old!!!

Friday, October 2, 2009

October Yang Sangat Bz



Huhuhu...Nak story pasal raya pun tak sempat lagik...sebab schedule bulan 10 ni sangatlah mem'bz'kan...Start weekend lepas, dah ada kelas (Luckily kami mintak postpone test ke ujung minggu ni, maklumla tengah mood raya, mana la sempat nak study)... Tapi weekend depan ni memang penat la sangat sebab ada test & presentation skali...Skang tengah pulun siapkan report & slide, skali dgn study..Udahla takder basic langsung pasal Finance ni...huhuhu..tapi blaja finance ni best jugak..boleh kira future value of money..macam2 lagik la..kira nya kalau rase2 nak jd millionaire lagik 15 tahun..dh boleh kira la dari skarang nak kena invest brapa, hehehe...tapi agak2 bleh ker jadik millionaire??? Yang penting, sumber rezeki tu kena la dari yang HALAL, jangan duk pikir nak duit banyak saja, ntah apa2 investment join..last2 habuk pun tarak..huhuhu..

Pastu next week 6-8 hb kena gi HQ kat KL, ada workshop untuk intake January 2010...nasib baik la tak join convo kat PICC...kalau tak 8-11 hb kena duty...Sebabnya 11hb tu last kelas Finance, ada Final Exam lagik...Pastu 17hb terus start new subject, Marketing...memang takder weekend langsung la bulan ni..

19-21 hb dah mula interview session untuk next intake...Masa tu kena g Alor Setar, Kedah...Venue lain sib baik la bagi orang lain cover...Pastu 29-30 plak turun Kota Bharu untuk interview kat sana (Yeayea balik kampung!!!..:)Kira 28hb dah bertolak..balik maybe 31 atau 1 November la, terus sampai ujung minggu..Sib baik la sendiri yang buat schedule, so boleh la pilih venue mana yang nak join..tapi untuk orang lain pun sama, priority diberi untuk orang2 yang bleh balik kampung skali dengan g interview...baru la adil namanya...:)Okla..nak sambung study plak ni...next time cerita lagik pasal raya

Friday, September 18, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri...


Hari ni, hari last kje before raya...
Boring sangat sebab ramai kawan2 dah start cuti..
Aku tk cuti lagik sebab esok baru nak balik Kg..
Hubby tadi dah sampai KL from KK, tgh tunggu nak naik bus la pulak tghari ni...

Sempena kedatangan Syawal ni, aku amik kesempatan nak mohon ampun & maaf kepada semua kalau ada salah dan silap..maklumla sebagai manusia memang tak boleh lepas daripada melakukan khilaf dan dosa...Dan sama-samalah kita berdoa semoga kita masih sempat bertemu dengan Ramadhan yang akan datang...

Dah tak sabo2 nak raya ni, semalam dengan kawan2 ofis, kami dah posing ramai2...tula, sapa suruh deco cantik2 sangat kat iffice ni..terpaksa la kami jadik model..hehehe..

Sapa yang raya kat Kelantan, jemputla datang ke rumah...

Wednesday, September 2, 2009

Adab-adab Membaca Al-Quran

***Sumber: Halaqah.net

Adab-adab Membaca Al-Quran


1. Sebaiknya orang yang membaca Al-Qur'an dalam keadaan sudah berwudhu, suci pakaiannya, badannya dan tempatnya serta telah bergosok gigi.

2. Hendaknya memilih tempat yang tenang dan waktunya pun pas, karena hal tersebut lebih dapat konsentrasi dan jiwa lebih tenang.

3. Hendaknya memulai tilawah dengan ta`awwudz, kemudian basmalah pada setiap awal surah selain selain surah At-Taubah. Allah berfirman yang artinya:
"Apabila kamu akan membaca al-Qur'an, maka memohon perlindungan-lah kamu kepada Allah dari godaan syetan yang terkutuk". (An-Nahl: 98).

4. Hendaknya selalu memperhatikan hukum-hukum tajwid dan membunyikan huruf sesuai dengan makhrajnya serta membacanya dengan tartil (perlahan-lahan). Allah berfirman yang artinya:
"Dan Bacalah Al-Qur'an itu dengan perlahan-lahan". (Al-Muzzammil: 4).

5. Disunnatkan memanjangkan bacaan dan memperindah suara di saat membacanya. Anas bin Malik pernah ditanya:
Bagaimana bacaan Nabi (terhadap Al-Qur'an? Anas menjawab: "Bacaannya panjang (mad), kemudian Nabi membaca "Bismillahirrahmanirrahim" sambil memanjangkan Bismillahi, dan memanjangkan bacaan ar-rahmani dan memanjangkan bacaan ar-rahim". (HR. Al-Bukhari).

Dan Nabi juga bersabda:
"Hiasilah suara kalian dengan Al-Qur'an". (HR. Abu Daud, dan dishahih-kan oleh Al-Albani).

6. Hendaknya membaca sambil merenungkan dan menghayati makna yang terkandung pada ayat-ayat yang dibaca, berinteraksi dengannya, sambil memohon surga kepada Allah bila terbaca ayat-ayat surga, dan berlindung kepada Allah dari neraka bila terbaca ayat-ayat neraka. Allah berfirman yang artinya:
"Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran." (Shad: 29).

Dan di dalam hadits Hudzaifah ia menuturkan:
"......Apabila Nabi terbaca ayat yang mengandung makna bertasbih (kepada Allah) beliau bertasbih, dan apabila terbaca ayat yang mengandung do`a, maka beliau berdo`a, dan apabila terbaca ayat yang bermakna meminta perlindungan (kepada Allah) beliau memohon perlindungan". (HR. Muslim).

Allah berfirman yang artinya:

7. Hendaknya mendengarkan bacaan Al-Qur'an dengan baik dan diam, tidak berbicara. Allah berfirman yang artinya:
"Dan apabila Al-Qur'an dibacakan, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu men-dapat rahmat". (Al-A`raf: 204).

8. Hendaklah selalu menjaga al-Qur'an dan tekun membacanya dan mempelajarinya (bertadarus) hingga tidak lupa. Rasulullah bersabda:
"Peliharalah Al-Qur'an baik-baik, karena demi Tuhan yang diriku berada di tangan-Nya, ia benar-benar lebih liar (mudah lepas) dari pada unta yang terikat di tali kendalinya". (HR. Al-Bukhari).

9. Hendaknya tidak menyentuh Al-Qur'an kecuali dalam keadaan suci. Allah telah berfirman yang artinya:
"Tidak akan menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan". (Al-Waqi`ah: 79).

10. Boleh bagi wanita haid dan nifas membaca al-Qur'an dengan tidak menyentuh mushafnya menurut salah satu pendapat ulama yang lebih kuat, karena tidak ada hadits shahih dari Rasulullah yang melarang hal tersebut.

11. Disunnatkan menyaringkan bacaan Al-Qur'an selagi tidak ada unsur yang negatif, seperti riya atau yang serupa dengannya, atau dapat mengganggu orang yang sedang shalat, atau orang lain yang juga membaca Al-Qur'an.

12. Termasuk sunnah adalah berhenti membaca bila sudah ngantuk, karena Rasulullah bersabda:
"Apabila salah seorang kamu bangun di malam hari, lalu lisannya merasa sulit untuk membaca Al-Qur'an hingga tidak menyadari apa yang ia baca, maka hendaknya ia berbaring (tidur)". (HR. Muslim)